De restauratie van een Datsun 280ZX

Deze Datsun 280ZX 2+2 Targa is in 1980 nieuw geleverd in het Verre Oosten. De eerste (en enige) eigenaar heeft deze auto mee naar Nederland genomen. Deze auto is  door Auto Service Rozendaal volledig gerestaureerd.

restauratie-280zx-01

We zijn gestart om de auto te strippen en te inventariseren welke onderdelen vernieuwd moeten worden. De auto ziet er optisch best goed uit, bij nader onderzoek op de brug moeten we toch vaststellen dat de roest ook hier ernstige gaten heeft geslagen. Bij een Arabische uitvoering hebben ze nog nooit van tectyl gehoord, in Nederland is daar, helaas, te laat aandacht aan besteed.

De zoektocht naar onderdelen is begonnen. Elke internetsite wordt afgezocht en er wordt gebeld naar de diverse adressen in Amerika. Ondertussen is de auto volledig gestript en zijn we begonnen met het schoonmaken van het chassis. Daarna worden de mechanische onderdelen gestraald en gespoten zodat alle losse onderdelen gerestaureerd op de plank liggen. Op deze manier komen we bij het opbouwen niet voor verassingen te staan. Wij adviseren dan ook pas als laatste de carrosserie aan te pakken.

Als eerste wordt de motor teruggebracht naar de originele nieuwstaat. Hoewel de Datsun motor technisch in goede staat is moet er optisch nogal wat aan gesleuteld worden.

bouw-datsun240-11                  bouw-datsun240-06

De motor is gereed en ziet er weer piekfijn uit. Alle wielophangingdelen, zoals schokdempers en remklauwen, zijn geheel uit elkaar gehaald en zullen worden gereviseerd of vernieuwd. De carrosserie ligt nu in de grill en gaat het echte werk pas nu goed beginnen. We beginnen met de linkervoorzijde, alle slechte delen worden eruit geslepen. Om het zo origineel mogelijk te houden worden dit vervangen door nieuw zelfgemaakt plaatwerk.

We gaan verder met de linkerdorpel die in zijn geheel wordt vervangen door een nieuw origineel exemplaar. Met het verwijderen van het slechte plaatwerk komt aan het licht dat de binnenzijde van het chassis gelukkig nog in goede staat is. We gaan verder met het linkerachterscherm, de spatbordrand wordt eruit geslepen inclusief de onderzijdes van de voor en achterzijde. De binnenzijden worden opnieuw gemaakt, met de buitenrand wordt even gewacht omdat deze nog niet op voorraad is. Het werk vordert gestaag en we kunnen al naar de rechtervoorzijde, daar is meer werk te doen want het binnenscherm en de accubak is in een mindere staat dan de links. De komende tijd gaan we besteden aan de rechterzijde en wellicht kunnen de losse onderdelen al gestraald worden.

bouw-datsun240-08                 bouw-datsun240-09

Wat in maart al geconstateerd was zorgt de rechterkant voor het meeste werk. Daar is bijna het gehele rechter binnenscherm en de bodemplaat vervangen. De rechter dorpel en het rechter achterscherm zijn in zijn geheel vernieuwd. De binnenzijde van het achterscherm is tevens vervangen. Het laatste was nog moest gebeuren, qua laswerk, is een klein stukje bij de bevestiging van de achteras en een hoekje paravaan / voorruitstijl. Alle mechanische onderdelen, zoals als van de stuurinrichting, hitteschilden en wielophanging, zijn ontdaan van kit en verf door middel van een afbeitbad. Deze kleine onderdelen worden momenteel in eigen werkplaats gestraald. Zodra de carrosserie lasdicht is wordt deze inclusief de grotere onderdelen (tank, voor en achteras) door een gespecialiseerd bedrijf in de Hoeksche Waard geglaspareld.

spuit8

We gaan een begin maken aan het stralen, spuiten en reviseren van de voor en achterwielophanging. We vertrekken voor een korte periode naar Amerika alwaar we voor deze Datsun alle technische onderdelen gaan inkopen (remklauw revisiesets, voor en achterasrubbers, stuur- en fuseekogels, enzovoorts enzovoorts).

restauratie-280zx-13                   restauratie-280zx-11

Terug van deze trip zijn we meteen begonnen met het zoeken naar andere deuren, want om die uit Amerika te laten komen kost te veel tijd. Dankzij twee clubleden Frank&Frank konden twee deuren in redelijke conditie worden opgehaald. Onder redelijke deuren verstaan we deuren welke nog te restaureren zijn, zo wordt de onderzijde geheel verwijderd en voorzien van nieuwe binnen- en buitenplaat. Het plaatwerk is gereed en wordt afgepast op de carrosserie, dit geheel is nu gereed om te stralen. De losse onderdelen zijn sinds enkele weken ontlakt en worden nu gestraald. Na dit proces wordt alles meteen in de epoxy primer gespoten, dit moet acuut gebeuren om roest geen kans te geven!

spuit4                restauratie-280zx-17

De losse onderdelen staan in de epoxy primer en worden nu 2K zwarte hoogglans aflak gespoten. De hitteschilden worden grijs gespoten met een hamerslag effect om het zo origineel mogelijk te maken. De carrosserie is naar het straalbedrijf gebracht en komt binnen 3 weken weer retour. In de tussentijd maken we het plaatwerk gereed om te spuiten. Dat wil zeggen; deuren, spatborden, motorkap, enz., worden strak gemaakt middels plamuren, schuren, spuitplamuur spuiten, schuren, primer spuiten, met de valueshade van de originele kleur . De binnenzijden zijn ondertussen afgelakt. De carrosserie is inmiddels terug van de straler en is in perfecte staat. Er is geen extra gaatjes geconstateerd dus verder laswerk is niet nodig! Net als de losse onderdelen wordt de carrosserie direct in de epoxy primer gezet.

Na de carrosserie, van binnen en buiten, in de epoxy primer te hebben gezet gaan we verder met het strak maken (plamuren, schuren). Nu alle oneffenheden in de body zijn weggewerkt gaat de auto nogmaals in de epoxy primer. Daarna wordt de gehele carrosserie in de spuitplamuur gezet. Dit wordt opgebracht middels een verfspuit met grote spuitmond zodat een dikke laag aangebracht kan worden. Deze dikke laag zorgt ervoor dat alle minuscule oneffenheden weggeschuurd kunnen worden. Nu pas kan de laatste laag primer op de auto worden aangebracht. Deze primer is zwart omdat de auto bordeaux rood gespoten wordt, deze ondergrond zorgt voor betere dekkracht en diepte in de toplaag. Na dit proces wordt meteen de onderzijde, binnenzijde en de sponningen in de oorspronkelijke rode basislak gespoten en daarna wordt een blanke vernislaag aangebracht.

Eindelijk is de carrosserie klaar om gedeeltelijk opgebouwd te worden. Omdat we in de afgelopen maanden alle losse onderdelen reeds gerestaureerd hebben kunnen we hier meteen mee beginnen. We beginnen met de voor- en achterwielophanging zodat de auto weer op zijn wielen kan komen te staan. We gaan verder met het aanleggen van de bedradingen, rem-, airco- en benzineleidingen. Alle delen kunnen nu onder de motorkap gemonteerd worden en het dashboard wordt ingebouwd. Nu de auto op zijn wielen staat worden de deuren, achterklep en voorspatborden gemonteerd en afgesteld.

restauratie-280zx-09                 restauratie-280zx-10

Het is tijd geworden om de hart van de auto te herplaatsen. We hadden gelukkig de motor al onder handen genomen dus ook dit verliep voorspoedig. De versnellingsbak, tussenas en het cardan worden samen met de beschermplaten en de hitteschilden gemonteerd. Het interieur (stoelen en binnenpanelen worden weer uit het magazijn gehaald en teruggeplaatst. Nu komt toch een tegenvaller tevoorschijn; de hemel, het kofferbakzij- en achterpaneel moeten opnieuw bekleed worden aangezien alles gekrompen en losgelaten is. Dit vergt wel wat specialisme, maar het ziet er weer uit als nieuw. De velgen zijn geglaspareld en weer uitmuntende staat, deze worden hierna in de epoxy primer gezet, daarna zilvergrijs gelakt.

De hemel, het kofferbakzij- en achterpaneel moesten opnieuw bekleed worden aangezien alles was gekrompen en losgelaten had. Dit had wat voeten in de aarde maar het ziet er weer uit als nieuw. In de winter hadden we weer een tegenvaller; de voorruit was niet meer van dusdanige kwaliteit dat het de gerestaureerde auto ten goede zou komen. Dus we moesten als een speer op zoek naar een mooie voorruit, deze was in heel de Benelux niet te vinden. Uiteindelijk hebben we een hageltje nieuwe besteld in Amerika, dat was best spannend want in hoeveel stukjes wordt de ruit uiteindelijk geleverd. Dat viel gelukkig wel helemaal mee.

Maar voor dit alles moest de auto uiteraard nog gespoten worden. De laatste laag primer wordt zeer fijn geschuurd met waterproof schuurpapier P1200. Daarna worden de delen welke niet gespoten worden afgeplakt. In de spuitcabine wordt eerst de basislak rood gespoten. Rood is een zeer slecht dekkende lak, maar omdat we al eerder een zwarte primer als ondergrond gebruikt hebben, komt dit ten goede aan de dekkracht. Na een half uur uitdampen (drogen) kan direct de blanke lak er overheen gespoten worden. Blanke lak is een beschermende toplaag die ook voor de hoogglans zorgt. Nu we hier mee klaar zijn wordt de cabine opgestookt tot 65° Celsius waarin de Datsun in 45 minuten gedroogd wordt. Het afplakpapier kan verwijderd worden en het eindresultaat kan bewonderd worden.

restauratie-280zx-18               restauratie-280zx-15

Het opbouwen en afwerken van een restauratie object is altijd het meeste gewaardeerde werk. Het lijkt erop dat dan het restauratieproces ineens zienderogen sneller verloopt, niets is minder waar. Op een 280ZX zitten nogal wat details, en alles moet er natuurlijk perfect uitzien!

Na meer dan een jaar is de auto zo goed als gereed en kan hij eindelijk gestart worden. Maar helaas, al snel blijk dat er géén leven in te krijgen is. Alles is gedemonteerd dus we denken al snel aan een elektrisch euvel. De bedrading wordt doorgemeten maar niets wordt gevonden wat op een probleem duidt. De motor wil wel aanslaan maar loopt alleen op zijn koude start verstuiver. Na een helder moment blijken de injectoren niet meer te functioneren, dit hoewel de metingen ons anders doen geloven. Na tijden niet te zijn gebruikt blijken ze verstopt te zitten. Dus het laatste wat nu nog moet gebeuren is de in Amerika bestelde injectoren monteren, nieuwe kentekenplaten erop, APK keuren en taxeren voor de verzekering.

Zoals elk project heeft ook deze restauratie zijn vertragingen gekend. Er is gekozen voor kwaliteit en geen compromissen, dit kost tijd.

restauratie-280zx-20

      Auto Service Rozendaal           Kraagweg 1           3284 KK Zuid-Beijerland        Tel: 0186-662722           info@autoservice-rozendaal.nl           © 2014 Frontier Theme