De bouw van een P4 Neil Foreman

 Dit is oorspronkelijk een Ferrari 330 P4 kit Neil Foreman MK4.

Auto Service Rozendaal heeft deze kit half afgebouwd op een rollend chassis eind 2013 gekocht. Besloten is om deze niet af te bouwen als een Ferrari 330 replica, maar deze op te bouwen in NISMO style met een Nissan 300ZX Twin Turbo (Z32) motor.

Het ligt in de bedoeling om deze auto raceklaar te maken voor de Dutch National Racing Team, danwel de zomer avond competitie. Op deze website kunt u onze reis meebewandelen.

20 December 2013, net voor de kerst, zijn we de trotse eigenaar geworden van een echte Ferrari replica. De Ferrari 330 P4 werd in 1967 voor 24 uurs races gelanceerd en was meteen een groot succes. Met winst in de 24 uur van Daytona en het prestigieuze Le Mans was de toon in de autosport wereld gezet. Dit icoon, waar er maar heel weinig van gebouwd zijn, spreekt de ware sport liefhebber nog steeds tot de verbeelding. In de jaren die volgden was het de Engelsman Neil Foreman die een exacte kopie maakte en deze op de markt bracht. Ferrari was op z’n zachts gezegd “not amused” en sleepte Foreman voor het gerecht. Dit was eigenlijk een groot compliment en een teken dat hij zijn werk goed gedaan had. Ferrari kreeg voor elkaar dat het concept iets gewijzigd zou worden en dat  de merknaam “Ferrari ” niet meer gebruikt mocht worden. Vele kitcar bouwers probeerden de replica weer na te maken, maar alleen Noble maakte er ook een succes van.

KLIK hier VOOR MEER FOTO’S VAN DE BOUW

IMG_2103 IMG_2107 IMG_2116

Het kerst cadeau bestaat uit een rollend chassis met stuur inrichting en een polyester body met een zeer schaarse gelaagde voorruit. Tevens zat er een gebruikt Renault Alpine versnellingsbak bij. Dit type bak wordt veel gebruikt bij projecten met midden motoren. Voor de rest dus niets!! Geen motor, water en remleidingen, koeling, tank, verlichting enz., helemaal niets.

Het voordeel van dit project is dat er niets aan gedaan is waar wij het niet mee eens zijn. Eerst een strijd plan gemaakt en begonnen met het geheel te demonteren. Eerst zijn de remleidingen en waterbuizen gemaakt, daarna de radiateur met 2 ventilatoren en windtunnel zodanig geplaatst dat de neus hier perfect op aansluit. De luchtstroming via de neus door de radiateur weer naar buiten moet voor “down force” zorgen. Ook is aan de zit positie gewerkt, voor dit project is geen race stoel te koop dus moet alles op maat gemaakt worden. De tank is op maat gemaakt en binnen het buizenframe ingebouwd.

IMG_1189 (640x480) IMG_1200 (640x480) IMG_1209 (480x640) (480x640)

Omdat het hier om een raceauto gaat en vroeger niet zo op veiligheid werd gekeken is de kooi constructie  aangepast. In plaats van 1 rolbeugel achter is een 2e onder de voorruit geplaatst met 2 buizen naar achteren en verstevigingen naar voren.

Origineel gebruikte Ferrari als motor een dikke V12. Aangezien dit geen echte Ferrari is en we gespecialiseerd zijn in Datsun/Nissan Z&ZX viel de keuze op de VG30TT motor uit een 1990 300ZX sloop auto. We willen dit project bouwen met zoveel mogelijk onderdelen die voorradig zijn van welke Zed dan ook. Zo past de stuur inrichting van een 260Z perfect op het stuurhuis van de Foreman. De motor wordt de 3,0 L V6 met 2 turbo’s, standaard 280Pk  maar met wat aanpassingen tot ver over de 300pk te tunen. Deze motor word d.m.v. een adapter plaat pas gemaakt aan de Renault bak. Met een vliegwiel en drukgroep van Nissan en een Renault koppelingsplaat viel alles op zijn plaats. Daarna een steun gemaakt op de Renault bak voor de Nissan startmotor.

DSC00715 DSC00714 DSC00713 DSC00712 DSC00711 DSC00710 DSC00709 DSC00708 DSC00707 DSC00706 DSC00705

      Auto Service Rozendaal           Kraagweg 1           3284 KK Zuid-Beijerland        Tel: 0186-662722           info@autoservice-rozendaal.nl           © 2014 Frontier Theme