Artikel in autosportblad START: “850 in plaats van 1400 kilogram”

klein-1 Kan een replica porno op wielen zijn? Wel als het een kopie van de hemelse Ferrari P4 betreft, in dit geval een kit van de intussen ter ziele gegane Britse firma Foreman, een bedrijf dat van de Italianen ooit een proces aan de broek kreeg vanwege de bedrieglijke echte uitstraling van het bastaardpaard. We kregen er lucht van dat Jan Rozendaal zo’n apparaat opbouwt, dus we pleegden maar eens een belletje naar Zuid-Beijerland. “Drie jaar geleden liep ik tegen dat ding aan, toen nog een kaal bouwpakket met een boxframe, een polyester body en wat specifieke wielophangingsdelen; verder niks. Een klant van mij rijdt met een ander type P4-replica op straat en ik vind dat zo’n vreselijke mooie auto. Die kit kon ik dus niet laten staan.” Als alles volgens plan verloopt, vervangt de Foreman P4 aankomend seizoen de zeer bekende, ernstig verbrede en opgefokte Nissan 300ZX Z31 waarmee Jan Rozendaal sinds jaar en dag in de SuperSportklasse bij de DNRT rijdt. “Die is van heel ver gekomen en totaal doorontwikkeld, maar meer dan 1:56 minuten op Zandvoort zit er niet in, tenzij ik er vreselijk veel geld tegenaan gooi. Zonder de Foreman zou ik er wel mee doorrijden, want het gaat me heus niet om de winst, maar dit wordt echt spectaculair; 850 in plaats van 1400 kilogram, met een dikke Z32 Twin Turbo V6 achterin. Die ik kan ik makkelijk laten chippen; 330 pk zou ik wel toepasselijk vinden, haha!” Je mag wel bijna van een levenswerk spreken om de kit op te bouwen, want Jan Rozendaal stopt er naar eigen zeggen elk vrij uurtje in. “Echt, je wilt niet weten wat er allemaal bij komt kijken. De vijf versnellingsbak die ik gebruik komt van een Renault Alpine, de remmen en stuurinrichting van een Ford Scorpio. Het frame lijkt constructief heel veel op dat van de GT40-replica die bij het Dantuma GTTC rijdt, maar ook wel op dat van een Saker. Ik werd getriggerd om met deze Foreman te racen door de DNRT-V8’s van Hans van Lieshout en Frank Poll, die vooral heel hard rechtuit gaan, terwijl ik veel meer snelheid uit de bochten zal halen.” Enig voorbehoud maakt Rozendaal toch wel: “Met die 300ZX kon ik natuurlijk lezen en schrijven, nu begin ik helemaal opnieuw, dus het is maar afwachten wat voor kinderziekten de kop zullen opsteken. In maart 2017 wil ik testen.” Krijgt de P4 een Ferrari-rode huid? “Dat hangt ervan af wie ik straks als hoofdsponsor heb.”

      Auto Service Rozendaal           Kraagweg 1           3284 KK Zuid-Beijerland        Tel: 0186-662722           info@autoservice-rozendaal.nl           © 2014 Frontier Theme