Auto Service Rozendaal in magazine Start

Tekst & foto’s: Aart van der Haagen

 

Waar Nissan 300ZX van Jan Rozendaal stopt, gaat Foreman P4 verder

Het historisch besef staat op zijn kop. Eerst streelt het design in de geest van de Ferrari 330 P4 je ogen, vervolgens lees je met koeienletters ‘Nissan’ op de neus en de flanken. De Hollandse driekleur kun je ook al niet thuisbrengen. Dit, dames en heren, is het nieuwe pretpakket van Jan Rozendaal. De Foreman P4, een spektakelstuk voor de DNRT GT-klasse.

Kijk, een Ferrari 330 P4 willen we natuurlijk allemaal, daar kan geen misverstand of discussie over bestaan. Praktisch probleem: van de drie gebouwde exemplaren bestaan er nog twee, waarvan er slechts één (Ferrari zelf) zijn originele body wist te behouden en zo de eigenaar zich al genegen zou vertonen die in de etalage te zetten, bereikt de overnamesom een bedrag waarvoor je je eigen dorp laat aanleggen. Niet dat dat het haalt bij een P4, maar toch. Zoals dat dan gaat bij onbereikbare dromen, pakken handige knutselaars de handschoen op en creëren replica’s. De hoge heren in Maranello voeren al sinds mensenheugenis een verbeten strijd tegen deze schuurtjescreaties en meestal met succes, maar daar wisten toch wel wat van die nep-P4’tjes doorheen te glippen. Zo ook de Foreman P4 van Jan Rozendaal, die nooit van zijn lang-zal-ze-leven in aanmerking zal komen voor een kenteken, hetgeen precies een ijzersterk onderhandelingspunt vormde bij de koper.

Briesende schoenendoos

Rozendaal, garagist (Autoservice Rozendaal) in Zuid-Beijerland en behept met een Nissan-tic. DNRT-piloten en trouwe START-lezers kennen hem wel als de gezond-eigenwijze coureur met de briesende schoenendoos, de overvierkante – want bruut uitgebouwde – Nissan 300ZX Z31  met 330 stampende paarden. Een indrukwekkend geval, maar ook een anderhalve ton zwaar joekel, dat qua rondetijden aan zijn uiterste limiet zat. “Hij mag met pensioen, hij belandt in ons museum. De Foreman P4 gaat verder waar de 300ZX ophoudt; ik verwacht op Zandvoort ergens rond de 1:56 te kunnen beginnen.” Daarmee zal de DNRT in de nieuwe GT-klasse een attractie rijker zijn, zowel competitief als visueel. Het apparaat reikt amper tot navelhoogte en vertoont meer welvingen dan een sumoworstelaar. Nog een overeenkomst: een Japans hart. Uiteraard. Jan Rozendaal eet, drinkt en slaapt Datsun/Nissan. Hoe kon hij dan voor een in Engeland geproduceerde body naar Italiaans voorbeeld vallen? Werp er één blik op en stel alsjeblieft niet meer van die domme vragen. Dit is porneau.

Twee jaar in een hoek

Opgewarmd door de Noble P4 van goede kennis Menno Aukes (zie kader) hield Rozendaal met een schuin oog kandidaten voor zichzelf in de gaten. Die passeren op z’n zachtst gezegd niet met regelmaat van de klok de revue op internet, maar in oktober 2013 verscheen er een Foreman P4 aan de horizon. “Nota bene op eBay.nl. Ik raakte ’m al gauw weer kwijt, maar een poosje later dook hij opnieuw op, nu op eBay.co.uk. Het ding stond echter gewoon in Nederland, als bouwpakket.” De onmogelijke kentekenregistratie, de crisis en het feit dat het niet meer dan een rollend chassis met losse body betrof, speelden de kopende partij in de kaart binnen het spel van handjeklap. “Meer dan een overdekt buizenframe dat op zijn wielen stond, stelde het niet voor. Ja, er zaten een voorruit en een Alpine-vijfversnellingsbak bij. Het eerste dat ik thuis deed is de auto manoeuvreerbaar maken door er een stuurhuis van een Datsun 240Z op te schroeven. Dat paste precies. Een halfjaar lang ging ik vol gemotiveerd aan de slag, maar daarna belandde het project voor twee jaar in een hoek, omdat mijn 300ZX-racer teveel aandacht opeiste.”

Downforce opwekken

Uit het bovenstaande blijkt al dat de Engelsen, in dit geval de firma Foreman, onder een bouwpakket toch iets anders verstaan dan IKEA. Althans, in de zin van compleetheid. Rozendaal: “Behalve de genoemde dingen moest ik verder alles zelf ergens vandaan halen of maken, bijvoorbeeld het open frame van aluminium platen voorzien om via luchttunnels genoeg downforce op te wekken en de dikke Ford Mustang-radiateur te koelen. De waterbuizen lopen door de dorpels naar achteren, net als de staalomvlochten Goodridge-remslangen. Omdat de bij de kit aanwezige naven van een Ford Scorpio komen, leek het me wel zo makkelijk om daar ook de remklauwen van te gebruiken; de P4 valt immers toch veel lichter uit. Ik gebruik raceblokken van Ferodo; de schijven wil ik nog vervangen door geperforeerde exemplaren. Aan de fraaie wielophanging hoefde ik weinig te doen, alleen vind ik het jammer dat uitsluitend de sporing te verstellen valt. Op aanraden van The Autosport Company, waar de Foreman uitgelijnd en uitgewogen is, zal ik op termijn nog iets voor het aanpassen van het caster verzinnen.”

Heel apart

Over de gewenste krachtbron hoefde Jan Rozendaal niet lang te dubben: de VG30DETT uit de Nissan-stal, oftewel de machtige V6 met twee turbo’s uit de 300ZX Z32, die zich met weinig marge achter de cabine liet proppen. “Ik kocht zo’n blok met de auto eromheen. Eén cilinderkop lekte, dus hebben we die vervangen, net als beide pakkingen, de drijfstanglagers en nog wat zaken. Heel apart dat deze motor met de standaard ECU 300 pk in plaats van de opgegeven 280 pk levert, terwijl je bij een 27 jaar oud blok eerder 20 pk verlies verwacht. Er zit echter een sticker van Beek Auto Racing op; dat zal wel het een en ander verklaren.” Via een twee centimeter dikke adapterplaat van eigen fabrikaat verbond de Zuid-Beijerlandse garagist het Nissan-blok met de Alpine-bak, die hij voorlopig handhaaft. Ook een aanpassing om de verbinding met de aandrijfassen te leggen viel niet te vermijden. “Vanwege de plaatsing achter de motor dien je over een zijuitgang te beschikken, dus dan kom je vanzelf op een transaxle uit. Om een Porsche- of Hewland-transmissie te kunnen bekostigen, moet ik eerst de loterij winnen.”

Pook uit de dorpel

Het werd een heel gestoei om een zelf te bedenken schakelmechaniek ‘buitenom’ naar voren te leiden. “Je komt nooit meer bij de middentunnel uit, dus steekt de pook nu rechts uit de dorpel,” legt Rozendaal uit. “Dat schakelt vertrouwd, een prettige bijkomstigheid van een rechtsgestuurde Foreman. Ik kon de rijpositie zelf bepalen. Omdat de meerderheid van de circuitbochten naar rechts buigt, zit je daar – aan de binnenkant van de apex – het best, in termen van gewichtsverdeling. Bij oude Le Mans-racewagens zie je het ook. Het viel niet mee om een passende stoel te vinden, qua breedte en zitdiepte. Ik kreeg een soort kartkuipje te pakken, waarin ik bijna met mijn billen over het asfalt schuur en nét niet met mijn helm de rolbeugel raak. Die heb ik naar voren doorgetrokken, achter de voorruit langs van links naar rechts.” De aluminium tank naast hem liet Jan Rozendaal elders vervaardigen, de kabelboom en het dashboard plukte hij uit een 300ZX. Via een schakelaar kan hij tweede waterpomp activeren, want de bittere strijd die de coureur in zijn oude Z31 tegen koelmisère moest voeren, ziet hij liever niet herhaald. De carrosserie van de Foreman bezorgde hem ook genoeg werk: de slecht passende delen talloze malen de- en monteren om ze goed op elkaar af te stemmen, de scharnieren van de semi-vleugeldeuren verbeteren en lexaan zijruiten fabriceren. Spuiten gebeurde in de eigen schadeherstelafdeling. “De kleuren van de 300ZX die in 1994 de 1988 en 1989 het MSA kampienschap won,” verklaart Rozendaal de rood-wit-blauwcombinatie.

Mistbank

Tijd voor de beproeving, tijdens een vrijrijdendag van de HARC op vrijdag 31 maart, een zonnige voorjaarsdag. Lang duurde het feest niet, althans, voor de debuterende P4 en zijn berijder. “Na drie ronden kwam ik binnen en leek er nog niets aan de hand. Ik vertrok weer vanuit de pits en merkte al gauw dat de motor inhield. Plotseling pakte hij weer op, maar toen een marshall driftig met de olievlag zwaaide en ik een witte mistbank achter me zag, wist ik onmiddellijk hoe laat het was: koppakking lek. Het euvel zal wel in de cilinderkop zelf zitten, net die ene die we niet vervangen hebben.” Nog geen zes rondjes, een magere beloning voor alle inspanningen, maar na het verwerken van de teleurstelling keerde de euforie terug. “Bizar, deze auto, zowel qua vermogen als qua wegligging. Hij hoeft met zijn 300 pk ook maar 1166 kilogram mee te nemen, als je mij en de benzine meerekent. Er zit enorm veel potentie in en het onderstuur dat ze bij The Autosport Company vreesden, blijkt totaal niet aan de orde. Integendeel: we moeten maatregelen gaan nemen om het overstuur te beperken. Er valt dus nog wel even wat te klussen, maar wát een apparaat is dit!”

 

Belinda Rozendaal:

“Ik hoopte dat Jan het nooit af zou krijgen”

“Nu hebben we dan drie kinderen,” meldt echtgenote Belinda Rozendaal triomfantelijk, waarmee ze doelt op de Foreman P4, de Nissan 300ZX en de Datsun 240Z voor circuitgebruik. “Oh man, wat ziet die P4 er waanzinnig uit, zo gaaf! Ik kan er maar geen genoeg van krijgen.” Dat was een luttel aantal jaartjes geleden nog wel anders, toen haar wederhelft zijn zinnen op het apparaat zette en zijn kans greep. “Ik hoopte dat Jan het project nooit af zou krijgen. Die auto zag er levensgevaarlijk uit, met een plek voor de tank op de bijrijdersplaats en geen motor voor je neus. Hij weegt honderden kilo’s minder dan de 300ZX en levert bijna hetzelfde vermogen. Het kostte Jan heel wat overtuigingskracht om me gerust te stellen, maar hij wist al mijn argumenten ontzettend goed te weerleggen. De motor wil je bij een frontale aanrijding helemaal niet op schoot hebben en waar een tank ook zit, het risico van vlam vatten bestaat altijd, bovendien voert de DNRT een grondige technische keuring uit voordat je gaat racen. Het vertrouwen moest langzaam groeien. Het helpt natuurlijk wel dat ik als geen ander weet hoe zorgvuldig Jan zo’n auto bouwt. Toen hij met de eerste test op Zandvoort na drie rondjes terug in de pitstraat kwam, de deur opende en ik die stralende glimlach zag, sprongen de tranen me in de ogen. Ik voelde me zo trots dat ‘mijn Jan’ dit kan.” []

 

      Auto Service Rozendaal           Kraagweg 1           3284 KK Zuid-Beijerland        Tel: 0186-662722           info@autoservice-rozendaal.nl           © 2014 Frontier Theme